loading
Var god vänta...
Skip primary navigation
13 mars 2019

Jaguar XE i helt nya kläder

Jaguar XE, känd för sina dynamiska köregenskaper och sportiga design, har nu uppgraderats både ut- och invändigt.

Ännu sportigare utseende, lyxbetonad interiör och tekniskt avancerad - det här är den senaste versionen av Jaguar XE. Bilen har konstruerats i syfte att ”exite the senses”, kommer att lanseras under våren och understryker Jaguars ikoniska status som en passionerad biltillverkare.

Med designelement från Jaguar F-TYPE ger den redan sportbetonade Jaguar XE nu ett ännu starkare dynamiskt intryck. Med komplett LED-belysning både fram och bak, ny stötfångare bak och nya mindre bakljus ser bilen både bredare och lägre ut än innan.

Lyx på insidan

Invändigt har det hänt en hel del. Den gamla interiören har fått ge plats åt en helt ny förarplats. Borta är den hårda plasten som ersatts av mjuka material. Interiören i nya XE för samman tre nya element: ökad komfort, högre kvalitet och  bättre uppkoppling för alla passagerare.

Varje del av kupén har uppgraderats för att skapa en ännu bekvämare bil med högre komfort åt passagerarna och fler förvaringsutrymmen.

Bland de många visuella nyheterna återfinns bland annat, växelspaken som funnits i F-TYPE och ratten som nu är identisk med den som sitter i den prisvinnande elbilen Jaguar I-PACE. En ratt med otaliga funktioner som gör användningen av bland annat infotainmentsystemet ännu mer praktisk och intuitiv.

XE är också bättre ansluten än någonsin tidigare. Infotainmentsystemet – Touch Pro Duo – som också återfinns i Jaguar I-PACE, samt trådlös laddning av bland annat smartphones, finns nu för första gången också i denna minsta Jaguar.

Har man en sportig bil som Jaguar XE vet man att sikten bakåt inte alltid är den bästa. Just därför introduceras Clear Sight-backspegeln. En kamera inbyggd i hajfensantennen ger en kristallklar bild i backspegeln. Det innebär att bakrutan kan vara helt täckt utan att det påverkar sikten.

Dynamiska köregenskaper

Jaguars lätta aluminiumkaross är kärnan i bilens dynamiska köregenskaper. Mer än 75 procent är ren aluminium som är både ett lätt och starkt material. Något som verkligen märks när bilen försätts i Dynamic-läget och dess sportiga egenskaper kommer igång på allvar. Snabbare växling, rappare gassvar och stramare styrning gör upplevelsen ännu mer intensiv i XE. Bland annat kan man via den centrala pekskärmen definiera fjädringens hårdhet efter önskemål, komfort- eller sportläge.

Nya XE har automatväxellåda som standard och kan fås bakhjulsdriven eller med fyrhjulsdrift. Den snabbaste standardversionen av XE är alltså 2-liters bensin med 300 hk. Den når 100 km/h på 5,7 sekunder.

Motorutbudet omfattar två bensinmotorer och en dieselmotor. I bensinversionen utgår 200 hk. Valet står istället mellan 250 respektive 300 hk. På dieselsidan finns 180 hk-versionen. En kraftfull 2-liters-motor med ett moment på hela 430 Nm och en bränsleförbrukning på över 20 km/l.

Standard på alla XE är numera automatväxellåda, 18-tums aluminiumfälgar, elmanövrerade lädersäten, LED-belysning fram och bak, backkamera och parkeringssensorer samt körfältsassistans.

Kunderna kan välja mellan versionerna S, SE och HSE och det finns dessuton möjligheten att välja den sportiga R-Dynamic-versionen.

Priserna är ännu inte tillgängliga i Danmark/Sverige/Norge. Lanseringen förväntas ske strax efter sommaren.